Tekstgrootte
Op de Ludgerus bereiden we je goed voor op de toekomst. Bij ons leer je met plezier en is er ruimte voor ieders unieke talenten.
Wij vinden het belangrijk dat iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect. Iedereen moet zich gehoord, gezien en gesteund voelen door de leerkrachten en de medeleerlingen.
Aan het begin van ieder schooljaar besteden wij veel aandacht aan de groepsvorming. De leerlingen leren elkaar, de leerkracht en de regels kennen en werken samen aan een positieve, gezellige en gemotiveerde groep.
In de groepen 3 t/m 8 stimuleren we gewenst gedrag wat bijdraagt aan een positieve sfeer en de veiligheid in de klas. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groepen 1 t/m 8 maken we gebruik van de wetenschappelijk onderbouwde methode 'Kwink'.
Wij vergroten het eigenaarschap van onze leerlingen door aantrekkelijk onderwijs, zichtbare leerdoelen, feedback en eigen verantwoordelijkheid. We laten ze ervaren op welke manier ze invloed hebben op hun eigen leerproces en geven ze meer vrijheid in het behalen van gestelde doelen.
De continue positieve feedback en zelfreflectie dragen bij aan meer doorzettingsvermogen, motivatie en zelfvertrouwen.
Op de Ludgerus vinden we het belangrijk dat onze leerlingen een brede kennisbasis ontwikkelen. Met de methode Wetenswaardig werken we, in groep 4 t/m 8, doelgericht aan het opbouwen van kennis, in samenhang met taal- en leesonderwijs. Wereldoriëntatie, burgerschap en diverse taaldomeinen — zoals lezen, schrijven en spreken — worden geïntegreerd aangeboden binnen betekenisvolle thema’s.
Deze thematische aanpak zorgt ervoor dat taalvaardigheid en kennisontwikkeling elkaar versterken. Leerlingen breiden niet alleen hun woordenschat uit en verbeteren hun taalvaardigheid, maar leren ook verbanden leggen en kritisch nadenken over de wereld om hen heen. Door de integratie van specifieke onderwijsdoelen binnen één methode, bieden we onderwijs dat
samenhangend, verdiepend én motiverend is.
Om teksten goed te kunnen begrijpen is het nodig dat leerlingen goed en vlot (technisch) kunnen lezen en beschikken over een goede woordenschat. De basis voor (begrijpend) lezen wordt gelegd in het basisonderwijs en daar dragen wij actief aan bij. Wij stimuleren het plezier in lezen. We hebben een uitgebreide collectie met aantrekkelijke leesboeken, zodat de leerlingen boeken kunnen lezen die hen aanspreken. Er wordt veel door de leerkrachten voorgelezen en er worden boekpromoties gehouden.
Wij laten onze leerlingen ervaren dat lezen leuk is!
Wat bieden we nog meer: